Leírás, ismertető
Hermész (a rómaiaknál Mercurius, az
etruszkoknál Turms) Zeusz és Maia nimfa gyermeke, az istenek hírnöke a
görög mitológiában. Ez volt legfontosabb rangja, de emellett ő volt a
pásztorok, utazók, kereskedők, súly- és hosszmértékek istene, az
ékesszólás, irodalom, az atlétika és a tolvajok védelmezője. Ezek
mellett közismert volt az olümposziak között furfangjáról és
ravaszságáról. A költészetet sem vetette meg, és ezért Apollón egyik
legközelibb barátja volt.
Pálca
Hermész mint az istenek hírnöke hordja a kerükeión pálcát (a rómaiak „caduceus”-nak nevezik).
Hermész mint az istenek hírnöke hordja a kerükeión pálcát (a rómaiak „caduceus”-nak nevezik).
Szárnyas csizma és karimás kalap
Hermész szárnyas, rövid bőrcsizmát visel, amit a görögök így neveztek: „pteroeis pedila” (római neve: „talaria”). A széles karimájú nemezsapka Aidoneusz kalapja volt (a Láthatatlané), ami láthatatlanná tette a viselőjét.
Hermész szárnyas, rövid bőrcsizmát visel, amit a görögök így neveztek: „pteroeis pedila” (római neve: „talaria”). A széles karimájú nemezsapka Aidoneusz kalapja volt (a Láthatatlané), ami láthatatlanná tette a viselőjét.
Arany kard
Hermész fegyvere egy arany kard, emiatt kapta az „aranykardú” állandó jelzőt. Ezt az arany kardot viselve ábrázolták az istenek és a gigászok közötti háborúban.
Hermész fegyvere egy arany kard, emiatt kapta az „aranykardú” állandó jelzőt. Ezt az arany kardot viselve ábrázolták az istenek és a gigászok közötti háborúban.
Pásztorsíp
Amikor Hermész pásztorként jelent meg, pásztorsíppal terelgette a jószágot.
Amikor Hermész pásztorként jelent meg, pásztorsíppal terelgette a jószágot.
Története
Maia
Atlasz leánya volt, a pleiaszok egyike. Az éjszaka közepén, amikor már
minden isten elszenderült az Olümposzon Zeusz lelopakodott Maia mellé,
és együtt töltötték az éjszakát. Mire Éósz felkeltette a napot, a
főisten már az Olümposzon volt. Az éjszaka megfogant Hermész, és még
napkelte előtt világra jött. Maia megmosdatta, bepólyázta, és azután
kimerülten ágyába dőlt és elaludt. A gyermek Hermész addig fészkelődött,
hogy kihámozta magát a pólya szoros kötéséből, és a bokáján nőtt
szárnyak segítségével Thesszáliába ment, ahol Apollón csordái legeltek. A
gyermeknek megtetszett a csorda, és egy Püloszhoz közeli barlangba
hajtotta őket, a nyomokat pedig eltüntette, oly módon, hogy hátrafelé
vezette be az 50 teheneket a barlangba, így azok fordított nyomokat
hagytak maguk után. Útközben talált egy teknőst, amelyet megölt, és
belsőségeit is kiszedte. A teknőspáncélra pedig ráerősítette az egyik
tehén beleit. Így született meg a líra. A reggeli nap már fenn ragyogott
az égen, amikor Hermész visszatért anyja mellé, és ugyanúgy bepólyálta
magát. Apollón azonban észrevette a lopást, és hamarosan Maiánál volt,
és követelte vissza a csordáját, amit a csecsemő Hermész ellopott. A
nimfa nem akarta elhinni, hogy a gyermek ilyet tudott tenni, így vita
tört ki. Zeusz látott fentről mindent, és elmondta, hogy Hermész mit is
csinált az éj leple alatt. A vita azonban csak nem ült el, amikor
egyszer csak a három isten hangját megtörte egy lágy dallam. Hermész
játszott a líráján. Apollón azonnal rabja lett a hangszer édes
hangjának, és szíve teljesen meglágyult. Hermésznek adta egész csordáját
cserébe a líráért. Az istenek hírnöke beleegyezett a cserébe, így
lehetett Hermészből pásztor, Apollónból pedig a líra mestere. Később a
furulyát is ő találta fel, és csodálatos hangja elgyönyörködtette
Apollónt. A líra után így újra üzletet ajánlott a gyermek Hermésznek a
múzsák vezetője. Hermész megkaphatta Apollón aranypálcáját, amelynek
rendkívüli varázsereje volt. Ezt a pálcát később kicsit átalakította, és
ez lett Hermész egyik kísérője és attribútuma. Az arany pálcán két
kígyó fonódott össze egy nyolcas alakjában, és a pálca törzsén két
szárnyacska is volt. Ezt a pálcát kerükeiónnak nevezték, latin neve
pedig Caduceus volt. Apollón a pálca és a csorda mellé egy tanácsot is
adott a kis Hermésznek: menjen el Parnasszosz hegyére és az ottani
papnőktől, a Thriáktól tanulja meg a jóslás művészetét. Hermész
megfogadta tanácsát és ezáltal tökéletesen fel volt készülve Olümposzi
feladataira.
Mivel anyja alacsonyabb rangú istennő
volt, nem került fel rögtön az Olümposzra, így a földön maradt, és az
árkádiaiak nyáját őrizte. Eközben találta ki a sípot, s hogy a
tűzgyújtással ne kelljen vesződnie, kitalált egy gyújtószerszámot is.
További találmányai közül a számokat, a mértékegységeket és az ábécét
érdemes megemlíteni. Amikor megunta a földi életet, kérte anyját,
engedje fel az Olümposzra a fényes paloták közé a jólétbe. Anyja óvta
őt, hogy nem fogják befogadni. Erre Hermész azt mondta, ha nem engedik
fel, rablóbandát szervez és az élére áll annak.
Az
olümposzi istenek azonban kedvesen fogadták, mert már hallottak
csínytevéseiről, és Zeusz küldöncévé nevezték ki. Irisznek is hasonló
feladatai voltak, de ő csak továbbította a főisten utasításait, Hermész
végre is hajtotta azokat.
- Megmentette Dionüszoszt, Zeusz fiát, akit Athamasz orkhomenoszi király őrültségi rohamában – amit Héra küldött rá – meg akart ölni
- Ő végzett Argosszal, a százszemű pásztorral, aki Héra parancsára őrizte Iót, Zeusz kedvesét.
Amikor
Zeusz a tehénné változtatott Iót szerette volna magáévá tenni, a
főisten Hermészhez fordult tanácsért, ugyanis féltékeny felesége, Héra a
százszemű Argoszt rendelte Ió mellé őrnek. Hermész leszállt Argosz
mellé, és furulyáján olyan nyájasan kezdett el játszani, hogy az óriás
elaludt, és mialatt aludt, Hermész levágta a fejét, így Zeusznak most
már szabad útja volt.
- Kiszabadította Arészt, a hadak urát abból a rézhordóból, amelybe Alóeusz gigász fiai, Ótosz és Ephilatész börtönözték be. A hordóban leláncolt Árész 13 hónapot raboskodott, s ez idő alatt a földön béke honolt.
- Segítette Perszeuszt, amikor az a Gorgóval harcolt
- Héraklésznek is segítségére volt, amikor Héraklész Eurüsztheusz királynál teljesítette egyik feladatát
- Ő kísérte az Alvilágba le és vissza Orpheuszt
- Valamint Odüsszeusznak is segítségére volt a Trója és Ithaka közötti bolyongása során. Kalandozásai során többször is kisegítette a bolyongó hőst szorult helyzetéből. Ő szabadította ki Odüsszeuszt Kalüpszó nimfa szigetéről is, ahol hajótörést szenvedtek. Kalüpszó megígérte Odüsszeusznak, hogy halhatatlanná teszi, ha viszonozza szerelmét. Ám Hermész egy új hajót állított a nagy utazó rendelkezésére. Amikor a leleményes vándor Kirké szigetén járt, és a boszorkány disznókká akarta változtatni Odüsszeuszt és embereit, Hermész mutatta meg azt a gyógyfüvet, ami segít elkerülni a bajt.
Gyermekei
Sok
fontos teendője mellett nem jutott ideje a nősülésre, ám ez nem azt
jelenti, hogy nem hagyott hátra utódokat. Artemisz társnőinek egyikétől,
Polümélétől született Eudórosz nevű fia, aki a trójai háborúban
Akhilleusz seregének vezére volt. Euandrosz nevű fiának édesanyja
vitatott, az egyik változat szerint Themisz, a másik szerint Carmenta
nimfa volt. Ez a fia a római Palatinus dombon telepedett le. Herszétől
(Kekropsz az első athéni király lánya) született Kephalosz nevű fia.
Aphrodité és Hermész szerelméből született meg Hermaphroditosz, akit egy
nimfa kérése miatt női és férfi ivarszervekkel is elláttak az istenek.
Fiai
közül említést érdemelnek még: Autolükosz, a hírhedt csaló és tolvaj;
valamint Daphnisz, az új költői és énekes műfaj, a pásztorének
megalkotója. Aderosz is az ő fia volt, aki Héraklésznak lett az
útitársa, azonban széttépték Diomédész lovai, amikor Héraklész a
gondjaira bízta azokat. A legtöbb történetíró Pánt is az ő és egy
ismeretlen nimfa gyerekének tartja nyilván.
Néhány
szerző az ő gyermekének tulajdonítja a következőket is: Szilénosz,
Szatürosz. Leszármazottai között tartják nyilván Odüsszeuszt és
Sziszüphoszt is.
Tisztelete
Hellászban az utakat vagy országhatárokat a hermák jelezték. A hermák oszlopfőjén Hermész isten feje díszelgett, és az oszlop lábánál férfi nemi szerv volt ábrázolva.
Hellászban az utakat vagy országhatárokat a hermák jelezték. A hermák oszlopfőjén Hermész isten feje díszelgett, és az oszlop lábánál férfi nemi szerv volt ábrázolva.
A görögök a legkorábbi időktől
fogva tisztelték Hermészt, erről egy Kr. e. 14-13. századból
Knósszoszból előkerült írásos emlékek is tanúskodnak. a rómaiak is
átvették tiszteletét a Kr. e. 5 század körül. Ők Mercurius néven
tisztelték.
Képzőművészetben
Atletikus alkatú ifjúnak ábrázolták, akinek baljában ott volt a caduceus, szárnyakkal ékesített kalapja volt és szandálján is két-két szárnyacska segítette az istenek követét a gyors haladásban. Mint az istenek és emberek közötti kapcsolat fenntartója, Hermész kísérte le az alvilágba a holt lelkeket és ő hozott esténkét álmot a halandók szemére.
Hermész ábrázolása szent állatával, a kakassal, és attribútumaival: a pénzes erszénnyel, a szárnyas sarukkal és kalappal, valamint pálcájával, a kerükeiónnal (Amszterdami városháza, Királyi palota)
Atletikus alkatú ifjúnak ábrázolták, akinek baljában ott volt a caduceus, szárnyakkal ékesített kalapja volt és szandálján is két-két szárnyacska segítette az istenek követét a gyors haladásban. Mint az istenek és emberek közötti kapcsolat fenntartója, Hermész kísérte le az alvilágba a holt lelkeket és ő hozott esténkét álmot a halandók szemére.
Hermész ábrázolása szent állatával, a kakassal, és attribútumaival: a pénzes erszénnyel, a szárnyas sarukkal és kalappal, valamint pálcájával, a kerükeiónnal (Amszterdami városháza, Királyi palota)
Gyorsasága
és sportossága miatt majdnem minden sportcsarnokban ott állt a szobra,
és az olimpiai játékokon is az ő alakja fogadta a látogatókat. Szent
állata volt a kakas és a teknős, és jelképei közé tartozott a pénzes
erszény is. Az ókori Hellászban az utakat vagy országhatárokat
úgynevezett hermák jelezték. A hermákat Hermész istenről nevezték el, és
egy oszlopot jelentettek, amelynek oszlopfőjén az isten feje
díszelgett, és az oszlop lábánál férfi ivarszervek voltak. A hermák
védték az utazókat és a határok sérthetetlenségét, az ivarszervek pedig
utaltak arra, hogy Hermész jó szerencsét és termékenységet is hozhat.
Hermész
a felsoroltak mellett értett a gyógyítás művészetéhez is, ezért
alakjával gyakran díszítették a gyógyítást szolgáló intézményeket is.
A
görögök két alakmását ábrázolták főleg. Az egyik a hajdani szakállas
öreg pásztoristenként képzeli el, a másik az istenek küldönceként a
fiatal férfiként pálcával kezében és szárnyas sarukkal és/vagy kalappal.
Szobrászat
Praxitelész- Hermész a kis Dionüszosszal – Kr. e. 340 körül készült
márványból, 1877-ben találták meg Olümpiában, ma is a helyi múzeum
(Régészeti Múzeum, Olümpia) őrzi
Belvederei Hermész – Praxitelész iskolájából származó görög szobor római másolata, mely jelenleg a Vatikáni Múzeumban van
Lelkeket kalauzoló Hermész, jelenleg az Athéni Nemzeti Régészeti Múzeumban látható
Pihenő Hermész – Nápoly, Museo Nazionale
Belvederei Hermész – Praxitelész iskolájából származó görög szobor római másolata, mely jelenleg a Vatikáni Múzeumban van
Lelkeket kalauzoló Hermész, jelenleg az Athéni Nemzeti Régészeti Múzeumban látható
Pihenő Hermész – Nápoly, Museo Nazionale
Saruját kötöző Hermész – Párizs, Louvre (Mindkét szobor Lüssziposz Kr. e. 4 századi görög szobrának római másolata)
Hermész – Kr. e. 5 századból való szobor római másolata, ma New Yorkban, a Metropolitan Museum of Art-ban tekinthető meg.
rengeteg vázakép maradt fent az istenről, ezeken főleg a lelkeket az alvilágba vezető Hermészt ábrázolják
Jacopo Sansovino – Mercurius (1537-38), ma a Velencei Logette di San Marco-ban
Két azonos című Giovanni da Bologna szobor, az egyik a firenzei Museo Nazionale-ben a másik a bécsi Kunsthistoriches Museum-ban
Adriaen de Vries – Marcurius és Psyché szobra, mely 1593-ban készült, ma a párizsi Louvre-ban
Jean Baptiste Pigalle – Saruját kötöző Hermész, 1774-ben készült szintén a Louvre-ban
J.J. Bendl brnói Mercurius-szökőkútja, (1693-99)
Matthias Bernhard Braun – Mercurius 1715 körül készült, ma a Národni Galerie-ban található
Hermész – Kr. e. 5 századból való szobor római másolata, ma New Yorkban, a Metropolitan Museum of Art-ban tekinthető meg.
rengeteg vázakép maradt fent az istenről, ezeken főleg a lelkeket az alvilágba vezető Hermészt ábrázolják
Jacopo Sansovino – Mercurius (1537-38), ma a Velencei Logette di San Marco-ban
Két azonos című Giovanni da Bologna szobor, az egyik a firenzei Museo Nazionale-ben a másik a bécsi Kunsthistoriches Museum-ban
Adriaen de Vries – Marcurius és Psyché szobra, mely 1593-ban készült, ma a párizsi Louvre-ban
Jean Baptiste Pigalle – Saruját kötöző Hermész, 1774-ben készült szintén a Louvre-ban
J.J. Bendl brnói Mercurius-szökőkútja, (1693-99)
Matthias Bernhard Braun – Mercurius 1715 körül készült, ma a Národni Galerie-ban található
Értékelések
Nem áll rendelkezésre értékelés